Groeien zonder te trainen

Wat moet je buiten de gym doen om spieren op te bouwen?

Als je geinteresseerd bent in bodybuilding en het onderhouden van je lichaam dan moet je ook beseffen dat er heel wat meer bij komt kijken dan 4 keer in de week een uurtje in de gym te spenderen. Je spieren groeien enkel buiten de fitness. Je training is erop gericht om je spieren zo hard mogelijk te laten afzien en ze gedeeltelijk af te breken, om ze zo sterker en groter terug te laten groeien, keer op keer.

Het is in deze herstelperiode dat je echt vorderingen kunt maken. Tegenwoordig gaat er meer en meer aandacht naar de post-workout voeding/supplementatie.

Een goede post-workout maaltijd ondersteunt je lichaam terwijl het probeert te herstellen van de schade van je recente training. De eiwit synthese wordt verhoogt omzo een meer anabolisch milieu te verkrijgen. Door je lichaam te helpen bij dit herstel ga je ook betere vorderingen maken tijdens je trainingen.

Direct na de training.

Er zijn verschillende dingen die je direct na je training kan doen voor een maximaal herstel.

  • Wissel douches: wisselen tussen heet en koud water kan de bloedcirculatie in de getrainde spieren laten toenemen. Als je wisselt tussen zo heet mogelijk en zo koud mogelijk water en dit 4 tot 6 keer doet gaan je bloedvaten uitzetten met het warme water en inkrimpen met het koude water. Een betere doorbloeding betekent meer bloed in de spieren. Meer bloed betekent ook meer goede voedingsstoffen die de spieren bereiken -> beter herstel en groei.
  • Ijs masages zijn ook een goede manier om de doorbloeding te bevorderen. Als je met een ijsblokje over de spierbuik van de net getrainde spier gaat verminder je de strakheid van de spier. Hierdoor komt er meer bloed in de spier en worden de afvalstoffen (zoals melkzuur) afgevoerd. Let wel op dat je NIET over je gewrichten gaat.
  • Het is ook belangrijk om direct na de training alle verloren voedingsstoffen terug aan te vullen. Eet daarom een stuk fruit, melk en proteïne supplementen om zo snel je tekorten aan te vullen.

Na de training

Ongeveer een uur na de training is het terug noodzakelijk om een goede en gebalanceerde maaltijd te nuttigen voornamelijk bestaande uit proteïnen en koolhydraten.

Tussen de trainingen

Onze spieren groeien het meeste en het snelst als we slapen. Het is dus belangrijk om genoeg slaap te krijgen om je lichaam dan ook de nodige recuperatie tijd te geven en om je spieren de kans te geven om te ontspannen en te groeien. Mik daarom toch op een 7 uur slaap per dag.

 

Geef je lichaam de kans en de tijd om te groeien. Lang nadat jij ermee ophoud om actief in de gym je kracht te testen blijft je lichaam nog voor jou werken. Dus ga trainen, eet en slaap genoeg!

Source: musclespro.com

Leave a Reply