Motivatie

Motivatie

Draai of keer het zoals je wilt, er komt altijd wel een moment dat je motivatie ver te zoeken is. Het heeft geen nut om dit te ontkennen, het is gewoon zo. Hoe dit zich manifesteert daarentegen kan wel verschillen van persoon tot persoon.

Bij sommigen uit dit zich heel duidelijk in gebrek aan zin om te gaan trainen waardoor ze maar half zen gat trainen of gewoon thuisblijven. Bij anderen kan dit zich minder drastisch uiten, bijvoorbeeld:

  • “Vergeten” om bepaalde oefeningen te doen;
  • Geen vooruitgang meer boeken;
  • Geen ideeën om de training uitdagender te maken;
  • Minder gewicht pakken dan normaal
  • Verminderde eetlust
  • In plaats van de standaard super trainingen, telkens een gewone trainging;

Gebrek aan motivatie kan zich dus op verschillende manieren uiten. Hoe het zich uit is misschien minder belangrijk, maar de oorzaak ervan en hoe je erover te zetten is des te belangrijker.

De oorzaken kunnen ook heel verschillend zijn. Externe invloeden zoals een nieuwe job, een drukke studieperiode, een veranderde thuissituatie, een niet ondersteunde vriendenkring, een nieuwe gym, … kunnen allemaal lijden tot verminderde zin om terug aan te slag te gaan of om aan de slag te blijven.

Ook bepaalde interne oorzaken kunnen hiertoe aanzet geven, zoals frustratie omwille van gebrekkige vooruitgang, blessures, terug beginnen na een periode van (verplichte) rust, …

Soms kan het makkelijk zijn om jezelf te motiveren, soms moeilijker. Enkele snelle tips:

  • Kies goede muziek die jou een boost geeft, voor de ene is dit metal, voor de andere hiphop, maar kies muziek die je echt in beweging zet;
  • Zoek een goede trainingspartner, iemand die ongeveer dezelfde doelen heeft als jij en je kan motiveren om te blijven gaan;
  • Kies jezelf een rol model waaraan je je kan spiegelen (dit kan iemand zijn van je gym, iemand bekend, of iemand waar je gewoon naar opkijkt uit je vrienden kring);
  • Neem een korte pauze, natuurlijk niet als je moeite hebt om na een pauze terug te beginnen;
  • Beloon jezelf als je volhoud;
  • Verander naar een sport die je beter kunt volhouden;
  • Visualiseer je doelen. Wat wil je bereiken en tegen wanneer, herinner jezelf hieraan  telkens het wat moeilijker gaat, bijvoorbeeld een trouw/fotoshoot/vakantie/wedstrijd … kunnen allemaal een doel zijn waarnaar je toe werkt;

Die laatste is een beetje een dubbelzinnige. Als je enkel korte termijn doelen stelt (zoals bijvoorbeeld een vakantie) gaat dit je wel tijdelijk motiveren, maar als de vakantie voorbij is val je terug in een motivatieloos gat. Korte termijn doelstellingen op zich gaan je niet lang kunnen helpen. Als je echter deze korte termijndoelstellingen gebruikt om een lange termijn planning te volgen, doe dan zo voort. Er is niets mis met heldere en duidelijke korte termijn doelstellingen zolang je de lange termijn doelen niet uit het oog verliest.

De voorlaatste is ook wel een beetje een speciale. Jezelf belonen kan verschillende vormen aannemen. Als je enkele kilootjes wilt kwijtraken om terug op het gewicht te zitten dat je vroeger had, of om bepaalde kleren terug te laten passen kun je jezelf belonen door eens iets extra te kopen wat je normaal niet doen.

Als je problemen hebt met je dieet en je houd het al twee weken vol zonder te smokkelen, kun je jezelf belonen op iets lekkers (dit moet nog niet perse iets slecht zijn, maar als je wel echt iets wilt eten wat niet in je dieet past, wees wel zeker dat je het aankunt om nadien terug je dieet te volgend). Dit lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar als je 7 maaltijden per dag eet volgens je schema, voor 2 weken geeft dit 7 * 14 = 98 goede maaltijden, als je dan 1 maaltijd iets slechts eet snap je ook wel dat dit niet zo een grote impact heeft. Maar het kan wel helpen als een grote motivatie boost.

Het kan ook motiverend zijn om een trainings log bij te houden zodat je zwart op wit kan zien dat je vooruitgang maakt en wat je moet doen om vooruitgang te blijven boeken.

Het veranderen van je doelen kan ook helpen. Als je al een hele poos vast zit op hetzelfde doel zonder echt vooruitgang te boeken kun je best eens al je doelen omgooien. Om je hiermee te helpen kun je het SMART principe volgen. Het SMART principe helpt je om te komen tot werkbare,  motiverende en vooral realistische doelstellingen. SMART staat voor:

  • Specifiek: je doelstelling met duidelijk en concreet zijn.
  • Meetbaar:onder welke voorwarden is het doel  bereikt, “wat zal er anders zijn?”
  • Acceptabel: ben je bereid om je eraan te verbinden, kun je het zelf aanvaarden?
  • Realistisch: de doelstelling is haalbaar.
  • Tijdsgebonden: tegen wanneer wil je het doel bereiken, wanneer ga je beginnen?

Uiteindelijk blijft het belangrijkste dat je in jezelf gelooft.

 

Leave a Reply