Eieren en cholesterol


Veel mensen zijn van mening dat eieren slecht zijn voor je cholesterol. Maar klopt dit wel?

Zelf ben ik een fervent ei-liefhebber en eet ik minstens 2 eieren per dag. Vanuit mijn hoge proteïne inname laat ik regelmatig mijn bloed nakijken en tot op heden is mijn cholesterol nog altijd dik in orde. Voor mij is een ei een lekker ontbijt, een goede bron van proteïnen en geweldig fastfood (rap even in de pan, of in een speciale eierkoker in de micro en je hebt een super tussendoortje). Ik hoor af en toe wel van mensen: “Eet je zoveel eieren, dit is toch niet goed voor je cholesterol”, sommigen hebben dit ook van hun dokter te horen gekregen. Het enige dat ik kan zeggen is dat mijn bloedonderzoeken toch iets anders aan geven. Zelf was ik dus super benieuwd hoe het nu zat met eieren en je cholesterol.

Ei-feiten:

Een kippenei bestaat voor ongeveer 65% uit eiwit en voor circa 35% uit dooier. Grote eieren hebben procentueel minder dooier en meer eiwit. Het eigeel bevat de meeste voedingsstoffen.

Een ei is opgebouwd uit water, eiwit (proteïne) en vet. De proteïnes hebben een hoge biologische waarde van 96, dit betekent dat eieren alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen bevatten, dit maakt dat eieren een van de hoogste kwaliteit proteïne bevat die in de voeding te vinden zijn. Uit 100gr ei-proteïne kan je lichaam 96gr lichaamseigen proteïnen aanmaken.

Een ei bevat ook 6 gram vet, waarvan meer dan 2/3 onverzadigde vetten zijn. Naast vet komen vind je ook nog de vetachtige stoffen cholesterol en lecithine in eieren.

Eieren zijn een super bron voor vitamines en mineralen. De belangrijkste hiervan:

  • vitamine A (0,1 mg),
  • verschillende B-vitamines (waaronder foliumzuur),
  • vitamine D (1 mcg)
  • vitamine E (0,4 mg),
  • fosfor (115 mg),
  • kalium (75 mg),
  • natrium (84 mg),
  • ijzer (1,2 mg).

Eieren zijn een van de weinige voedingsmiddelen die van nature een goede bron zijn van vitamine D (ten minste 10% van de ADH).

Invloed op de cholesterol:

Voor de invloed van eieren op de cholesterol heb ik drie studies opgezocht:

1) Bepalen van het effect van dagelijkse eieren consumptie op de hart gezondheid bij gezonde volwassenen

Studie: 49 volwassenen kregen gedurende 6 weken een ontbijt met 2 eieren of een ontbijt met havermout. Op het einde van de 6 weken kregen ze een BARS en cholesterol test.

Conclusie: Diegene die dagelijks havermout aten hadden een merkelijk lager cholesterol niveau dan voor de studie, terwijl het cholesterol niveau van diegene die dagelijks 2 eieren als ontbijt aten vrij constant bleef.

2) Bepalen van het effect van dagelijkse eieren consumptie op de hart gezondheid bij volwassenen met hoog cholesterol

Studie: 40 volwassenen met verhoogde cholesterol niveaus kregen gedurende 6 weken een ontbijt met 2 eieren of een ontbijt met 1 portie Egg Beaters (eigenlijk gewoon een ei zonder de dooier).

Conclusie: De dagelijkse ei consumptie verlaagde de cholesterol en triglyceride niveaus in volwassenen met verhoogde cholesterol. Egg Beaters verlaagde ook de cholesterol en triglyceride niveaus. Inname van Egg Beaters leidde wel tot een verlaging van het LDL in vergelijking met de gewone ei consumptie.

3) Invloed van het eten van 2 eieren per dag op mensen met overgewicht.

Studie: Mensen met overgewicht, maar voor de rest gezond, volgden een 12 weken laag calorieën dieet met 2 eieren.

Conclusie: De eerste groep testpersonen kreeg een laag calorieën dieet met 2 eieren per dag terwijl een andere groep geen eieren tijdens hun dieet kregen. Beide groepen verloren 3 – 4kg en zagen een daling in hun cholesterol niveau. Tijdens de metingen na 6 en 12 weken toonden beide groepen ogwel geen verandering ofwel een verlaging, voornamelijk in de LDL, onafhankelijk van de ei consumptie.
Deze studie leverde verder bewijs dat de huidige wetenschappelijke bewering “verzadigde vetten (uit gebak, verwerkt vlees, koeken en cake/taarten) zijn meer verantwoordelijk voor verhoogde cholesterol niveaus dan cholesterol rijke voedingsmiddelen zoals eieren.

As a nation (Britain), we currently eat 28 million eggs a day; between two and three per person per week – one of the lowest intakes in the world. Neither the Food Standards Agency nor the British Dietetic Association places any recommendation on the number of eggs we should eat in a week but many health care professionals are still giving out-of-date advice to cut back on eggs.

De eind conlcusie van het onderzoek:

There is no convincing evidence to link an increased intake of dietary cholesterol or eggs with coronary heart disease through raised blood cholesterol. Indeed, eggs make a nutritional contribution to a healthy, calorie-restricted diet. We have shown that when two eggs a day are eaten by people who are actively losing weight on a calorie-restricted diet, blood cholesterol can still be reduced.

Conclusie:

Eieren vormen een ideale bron van vitaminen en mineralen en bevatten hoofdzakelijk onverzadigde vetten. Bovenstaande studies tonen ook aan dat eieren helemaal niet slecht zijn voor je cholesterol, in tegendeel, ze kunnen zelfs je cholesterol laten dalen.

Ik probeer hier niemand op te dringen om een karton eieren per dag te gaan eten, elk type voedsel is schadelijk in extreme hoeveelheden (een extreme hoeveelheid water kan je ook doden). Het is alleen jammer dat verschillende mensen (onder wie sommige professionelen) nog altijd vast houden aan het feit dat eieren slecht zijn voor je cholesterol.

Smakelijk!

 

 

bronnen:

http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm
http://www.news-medical.net/news/20110208/2848/Dutch.aspx?page=2
http://www.griffinhealth.org/prc/ResearchFindings/CurrentCompletedProjects/u1588q/43617264696F76617363756C6172204865616C7468202F20456E646F7468656C69616C2046756E6374696F6E2A/u1588c/546F706963/u1588m/equal.aspx?
dt_1588_param_detail=1872
http://www.griffinhealth.org/prc/ResearchFindings/CurrentCompletedProjects/u1588q/43617264696F76617363756C6172204865616C7468202F20456E646F7468656C69616C2046756E6374696F6E2A/u1588c/546F706963/u1588m/equal.aspx?
dt_1588_param_detail=1871
http://www.physorg.com/news139156140.html

Leave a Reply