Omega-3 en 6

Veel te vaak wordt er nog gedacht dat een dieet  bestaat uit het terugschroeven  van je vet inname. Niet alleen ga je hier niet de beste resultaten mee behalen (carb cycling is veel effectiever), het is ook gevaarlijk voor je gezondheid.

Een gebalanceerd dieet heeft zowel verzadigge (voornamelijk uit dierlijke bron) als onverzadigde vetten (voornamelijk plantaardig, maar ook uit bv. vis) nodig, zonder deze kan je lichaam verschillende basis functies niet meer optimaal uitvoeren. De oude “verzadigd = slecht en onverzadigd = goed” is stilaan aan het verdwijnen nu cardiovasculair onderzoek uitwijst dat verzadigde vetzuren niet verantwoordelijk zijn voor hart ziektes. Langs de andere kant worden de onverzadigde vetzuren verheelijkt omdat ze het risico op cardiovasculaire aandoeningen zouden verminderen.

Het volledig vervangen van de verzadigde vetten verlaagt wel je LDL (slechte cholesterol) maar verlaagt ook je HDL (goede cholesterol), er zijn niet echt veel mensen die een lagere HDL nodig hebben.

Aangezien er tegenwoordig heel makkelijk gezegd wordt dat je moet supplementeren met een goed EFA (essential fatty acid oftewel essentiele vetzuren) supplement is een woordje uitleg en een kleine waarschuwing wel op zijn plaats.
Wat zijn nu EFA’s
Om termen te gebruiken die iedereen wel kent, EFA’s zijn eigenlijk de alom bekende Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en Omega-6 (linoleenzuur) vetzuren, ze zijn essentieel voor de werking van het lichaam en kunnen van nature niet aangemaakt worden in het menselijk lichaam.

Omega-3

Omega-3

Omega-3 wordt van nature gevonden in lijnzaad, canola, soja bonen en walnoten en wordt onderandere afgebroken door het lichaam tot SDA, EPA en DHA. EPA en DHA worden van nature ook gevonden in vette vis zoals tonijn, zalm, makreel, anchovis, … en zijn ook populair in verschillende supplementen.

Omega-6

Omega-6

Omega-6 komt vooral voor in zonnebloemen, walnoten, pompoenen, soja bonen en lijnzaad.
De rol van EFA’s in je lichaam:

Zowel omega-6 als omega-3 zijn noodzakelijk voor je lichaam, je kunt niet zonder. EFA’s spelen een curciale rol in je groei, hersenen, huid, haar, metabolisme, cellen, …

Bepaalde Omega-6 vetzuren hebben echter een ontstekings bevorderende werking, terwijl andere Omega-6 en Omega-3 vetzuren juist ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Een overdaad aan Omega-6 vetzuren is dus niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. Er wordt vanuit gegaan dat de mens geovolueerd is met een Omega-6 tot Omega-3 verhouding van 4:1 tot 1:1. In de dagelijkse maatschappij van gefrituurd eten, koekjes, fastfood, … is deze ratio echter eerder 16:1 tot 30:1, dus extra comsumptie van Omega-6 vetzuren is niet echt bevorderlijk voor de gezondheid gezien de al veel te hoge ratios. Omega-6 overdaad wordt ook gelinkt aan bepaalde kankers en een verhoogd risico op hart problemen.

Bij testen op muizen is aangetoond dat een verhoogde Omega-6 tot Omega-3 verhouding (28:1 tot 77:1) leid tot steeds toenemende obesitas ten opzichte van muizen die een 9,5:1 ratio kregen.

We hebben zeker Omega-6 vetzuren nodig, maar dan uit noten en dierlijke bronnen, niet uit extra supplementen en plantaardige oliën.

Omega-3 heeft naast zijn ontstekingswerende eigenschappen ook een positiefe invloed op de gezondheid van je hart. Vooral EPA en DHA zijn hier belangrijke spelers, ze helpen de bloeddrukt te verlagen en houden je hart gezonder.

Concluse:

Omega-6 en Omega-3 vetzuren zijn belangrijk in je voeding. Probeer echt om zoveel mogelijk je Omega-6 uit noten en dierlijke bronnen te halen en laat de zwaar verwerkte oliën achterwege. Extra Omega-3 in je voeding kan zeker geen kwaad, het is zelfs goed om je Omega-6 tot Omega-3 verhouding recht te trekken. Als je de keuze hebt, kies dan voor een supplementen et EPA en DHA, deze zijn het beste om bij te nemen, zeker als je op dieet bent. Aangezien EPA en DHA in je lichaam gemaakt worden vanuit Omega-3 is het gemakkelijk voor je lichaam om deze rechtstreeds binnen te krijgen via vis, of vis olie supplementen.
Nog een tip voor wie kippen heeft, als je wat lijnzaad onder het kippenvoer mengt, en je kippen genoeg groenvoer geeft, zullen de eieren een hogere dosis Omega-3 bevatten.

Leave a Reply