The road to 300+

The road to 300+ kg squats

Een tijdje geleden heb ik een filmpje online gezet van mijn 250 kg squat. Dit was allemaal goed en leuk op die moment, en met de nodige trots kijk ik er wel naar terug, maar echt tevreden ben ik er niet over. Nu achteraf ben ik beginnen denken, als ik 250kg aankan, waarom dan geen 300kg of 300+? Dit moet toch ook haalbaar zijn? Als ik kijk vanwaar ik al gekomen ben de laatste maanden lijkt me dit zeker haalbaar.

Nu er is haalbaar binnen 10 jaar en haalbaar binnen 1 maand. Ik zie het daar ergens tussenin. Mijn idee was, mijn doelstelling is, om dit te halen tegen april 2012. Waarom april 2012? Omdat dit grofweg de periode is dat we terug gaan werken aan onze summershape, en dat je moeilijk je squat kan opdrijven als je aan het cutten slaagt.

Van daar dus het onstaan van deze blog.

Mijn bedoeling is om wekelijks de resultaten van de benen training bij te houden met een kort verslag van het gevoel, supplementen, eten/drinken, kortom alles wat de training zou kunnen beïnvloeden.

Voor de training nemen we het 5-3-1 schema (hier terug te vinden) voor de moment aangevuld met Blood&Guts.

Deze week is deloading (een verdiende deloading week mag ik wel zeggen) en volgende week beginnen we eraan.

 

Week 1:

Squat, target total weight: 145 kg
Reps 5 x 65% 5 x 75% 5+ x 85%
Weight 85 kg 97,5 kg 110 kg

Week een is de opwarm week. 5 reps is al vrij veel om eruit te pompen, en naarmate de resp zakken kun je je beter forcussen op de diepte van je squat, voor mij toch. Ik mik op 90° diepte, maar als je eenmaal te diep gaat is de rest van je set omzeep.

Laten we zeggen dat ik ongeveer in drie kwart van mijn herhalingen de gewenste diepte heb bereikt, volgende week moet dit omhoog natuurlijk.

Al bij al ging het nog, de laatste rep was wel zwaar maar opzich ging het vlotjes. Alle herhalingen met een trainingsgewicht (alle reeksen waarbij ik niet een een nieuw record squat) doe ik RAW, zijnde zonder wraps, reeksen waarbij ik wel voor een persoonlijk record ga (nu staat het PR op 120kg per kant) die ik voor alle zekerheid wel met wraps.

Vandaag wel voldoende gegeten, maar te weining gedronken, op zich viel het nog mee (heb proberen te compenseren door voor en tijdens de training genoeg te drinken).

Qua supplementen neem ik het volgende:

Pre-workout

  • Niets

Intra-workout:

  • Guarana aan het begin van de training
  • InTrain tijdens de training met 500ml water

Post-workout

  • Whey
  • glutamine
  • dextrose
  • waxy maize

 

Week 2:

Squat, target total weight: 145 kg
Reps 3 x 70% 3 x 80% 3+ x 90%
Weight 91,25 kg 105 kg 117,5 kg

Week twee kan al beginnen tellen, met 3 reps per set kun je echt de focus leggen op kracht en vorm, het is gewoon leuk om maar 3 reps te moeten knallen zonder je zorgen te maken dat je de set niet kunt afmaken. De juiste diepte gaat al beter, maar is toch iets dat ik in het oog moet houden.

Alle herhalingen met een trainingsgewicht (alle reeksen waarbij ik niet een een nieuw record squat) doe ik RAW, zijnde zonder wraps, reeksen waarbij ik wel voor een persoonlijk record ga (nu staat het PR op 120kg per kant) doe ik voor alle zekerheid wel met wraps. Dit betekent dat we volgende week wraps gaan gebruiken.

Het eten zat goed, hoog koolhydraat dag natuurlijk zodat we volledig opgeladen zijn om aan de training te beginnen. Alleen weer te weining gedronken door de dag. Wel geprobeerd dit te compenseren voor en tijdens de training, maar je kan het toch niet meer inhalen.

Qua supplementen neem ik het volgende:

Pre-workout

  • Niets

Intra-workout:

  • Guarana aan het begin van de training
  • InTrain tijdens de training met 500ml water

Post-workout

  • Whey
  • glutamine
  • dextrose
  • waxy maize

 

Week 3:

Squat, target total weight: 145 kg
Reps 5 x 75% 3 x 85% 1+ x 95%
Weight 97.5 kg 110 kg 125 kg

Doel gehaald! Een mooi nieuw persoonlijk record. Dit geeft een totaal van 270 kg en dit voor 3 herhalingen. Het waren wel herhalingen met knee wraps, om op veilig te spelen. De derde herhaling was wel vies, die was kantje boordje maar heb ik nog volledig eruit gekregen.

Het eten zat goed, hoog koolhydraat dag natuurlijk zodat we volledig opgeladen zijn om aan de training te beginnen. Deze keer ook genoeg gedronken door de dag.

Qua supplementen neem ik het volgende:

Pre-workout

  • Nano X9

Intra-workout:

  • Guarana aan het begin van de training
  • InTrain tijdens de training met 500ml water

Post-workout

  • Whey
  • glutamine
  • dextrose
  • waxy maize

 

Leave a Reply